En kantor filosoferar


Kantorn, En bloggare
oktober 26, 2006, 11:46
Filed under: Okategoriserade

Jahaja, då var jag med blogg då…

Jag är kantor i svenska kyrkan och min tanke med denna bloggen är att dela med mig av små anekdoter direkt ur en kantors vardag.

Just nu sitter jag och ”jobbar” hemma. Jag ska till ett äldreboende och ha andakt om en stund. Måste alltså ut i vädret! Det ska ju bli storm säger dom och det laddar bra måste jag säga. Konfirmandmässa och gospelkör ikväll. I tisdags när jag hade min andra kör tokregnade det. När vi sjöng ”höstvisa” av E. Tauro gick strömmen. Det blev kolsvart!

Vi sjöng:

Skynda dej älskade, skynda att älska,
dagarna mörknar minut för minut…….åsså slocknade det! Då hör jag en man i kören säga på bredaste skaraborgska…..

”va hemst va mörrt de ble!”

”finns det tändstickor”? sa en tant.

”jodå sa jag men var?”

Nåväl, efter några minuter kom strömmen tillbaka och vi tog sikte på tändstickorna och tände några ljus ifall det skulle slockna igen, vilket det naturligtvis gjorde.

”nä, nu lägger vi ner detta”

Vi plockade ihop och gick hem. När jag dagen efter berättade för mina arbetskamrater så sa dom, Så är det att vara kantor på landet. Det är bara att du lär dig att alltid ha en ficklampa med dig när du ska dit ut.

Ok……får skaffa mig en..

 Höres!

3 kommentarer so far
Lämna en kommentar

Välkommen, cariño! 🙂

Kommentar av locosextranjeros

Spännande! Välkommen till bloggvärlden! 🙂

Kommentar av Stina

Hej!
Sökte på google ”kantorn” och då kom din trevliga blogg upp, har inte hunnit läsa så mycket ännu men det var roligt att upptäcka att det finns fler kantorer som bloggar. Själv jobbar jag i Styrstads församling.
http://styrstadkantorn.bloggspot.se

Kommentar av Johan




Kommentera

