En kantor filosoferar


Orgelförmiddag
november 1, 2006, 2:38
Filed under: Okategoriserade

Så kom vintern. Den försvinner väl snart igen men det var ändå kul. Jag tog en promenad och tittade på sverige. Va vackert det är!

Jag hamnade vid kyrkan och bestämde mig för att gå in och fixa lite med orgeln inför helgen. Det är ju allhelgonahelg och det kommer bli en hektisk lördag för kantorn.

Kom in i kyrkan, den är varm och välkomnande. Till skillnad från många andra kyrkor har vi på värmen jämt. Bland annat för att skona våra instrument.

Det är tyst, solen skiner in genom fönstren.

Jag går upp på läktaren till Setterqvist. Hon blir glad att se mig, och jag trycker på knappen för att starta fläkten.

Floff!

Hon är vekligen inte svårflirtad denna kvinnan! Bälgen fylls och hon väntar otåligt på att jag ska välja stämmor så att hon ska få börja sjunga.

Jag bestämmer mig för att kolla rörverket och drar ut mycket. Nästan allt och hon får ett ordentligt förspel till psalm 169 a. I Himmelen, I himelen där Herren Gud själv bor.

Det är det mollstämda alternativet med musik från 1693.

Hon ljuder så vackert i den tomma kyrkan. Ljudet ligger kvar en stund efter att jag släppt tangenterna.

Jag tar psalmen med stråkstämmorna i andra manual och använder 16-fotskoppel.  Hennes svävande ljud strömmar kring mig och jag njuter av hennes ömhet.

Efter en timma är det dags för mig att gå. Hon vill ha mer men jag lovar att komma till henne snart igen.

Snart står jag i kylan utanför kyrkan men min själ är varm och tillfredsställd. 

Kommentera so far
Lämna en kommentar



Kommentera

