En kantor filosoferar


Visste ni att…..
november 6, 2006, 10:38
Filed under: Okategoriserade

..det är kyrkvärdarnas uppgift att tala om för prästen ifall han eller hon missar nått viktigt moment i Gudstjänsten? Som tex i helgen då vår präst missade Fader vår. Jag gick från läktarorgeln ner till kororgeln under nattvardens instiftande så jag var inte säker på om hon faktiskt missade fader vår eller om jag var så tankspridd.

Jag har ändå svårt att tänka mig scenariot att en kyrkvärd höjer sin stämma och säger……

hallå! Du måste be Fader vår!!”

Men jag tror vår Herre har överseende med detta. Hon (prästen alltså) hade fullt upp med att undvika att en trött fluga skulle sluta sina dagar i kalken.

1 kommentar so far
Lämna en kommentar

Hm. Här är det konflikt mellan den världsliga lagen (Livsmedelslagen) och den religiösa (Svenska kyrkohandboken).

Jag har dock varit med om att en kollega kommit fram under tilredelsepsalmen och väst:

”Kan vi få läsa syndabekännelsen också?”

Jajamän. Det ska vi ju inte neka någon till. 🙂

Kommentar av Karin




Kommentera

