En kantor filosoferar


våld
november 15, 2006, 7:16
Filed under: Okategoriserade

Arbetslaget var på studiedag igår. Eller, halv studiedag. Eftermiddagen ägnades åt problemet med våld i hemmet.

Det var föreläsare från Utväg, Kvinnohuset i Skövde, brottsofferjouren och polisen. Bra timmar för nu vet jag bättre vad jag ska göra om jag märker att nån verkar fara illa.

Men vad som ”slog” mig var att det talas bara om kvinnan som offer. Kvinnan blir slagen av mannen osv……Det talades överhuvudtaget inte om män som offer men det måste ju finnas. Inte lika vanligt kanske men man kan ju nämna det ändå under en sånhär tillställning. Inte förrän en i publiken frågade om utsatta män mummlades det nåt luddigt svar.

Idag ska jag öva i alla fall. Vara lite för mig själv. Det blir övning inför kommande begravningar och 1:a advent.

Halleluja!

1 kommentar so far
Lämna en kommentar

Det här är nog ett större fenomen än vad många tror. En advokat jag kände i Sverige berättade för mig, utan att avslöja några detaljer, att ett flertal uppmärksammade rättsfall där mannen dömts till korta fängelsestraff för misshandel eller mord på sin hustru har fått sitt relativt korta straff för att han varit utsatt för renodlad psykisk tortyr och att det till slut brustit för han.Det är inte allt som kommer fram i medias referat från domarna.

Kommentar av Jan-Erik




Kommentera

