En kantor filosoferar


Hemma
december 10, 2006, 8:12
Filed under: Okategoriserade

Jag var i fiendeland i går kväll. Jag hjälpte en pingstförsamling här i närheten med en julkonsert. Dom hade ingen som kunde traktera orgeln.

Ekumenik i all ära men jag känner mig väldigt obekväm i pingstkyrkosammanhang. Jag vet inte vad det är. Jag kan bara säga att jag känner mig felplacerad och uttittad. 

Det blir ju inte bättre av att det är hög ljudvolym. En trummare bankar på sitt i ett hörn. En saxofon ylar i ett annat hörn, samtidigt som vi försöker öva körens saker. En kör som för övrigt hellre pratar med grannen än lyssnar på ledaren. Det har ju heller inget med just pingstvännerna att göra. Det hade ju varit lika jobbigt i ett svenskkyrkligt sammanhang. Men på nått sätt verkar det som om man inte får ryta till i en pingstkyrka. Hade musiker och körsångare varit sånna mot mig när jag är ledare hade dom fått veta att dom lever.  Man måste lyssna på den som leder repetitionen. Oavsett vilket sammangang man är i. Det gäller såväl i musikskola som i konserthusen.

Jag är inte ensam om att tycka såhär. Två av mina vänner var inlånade i kören. En av dom är uppväxt i frikyrkan och säger sällan nått negativt om nån. Men även hon tyckte det blev för mycket……

Efter denna pers hade jag helgmålsbön i min egna kyrka. Jag kom dit 20 minuter innan och det var helt tyst. Vaktmästartjejen hade tänt alla levande ljus som fanns och det var bara så vackert. Det kändes som att komma hem. 

Oavsett åsikter om samfund och annat så visste jag att jag har hittat rätt när jag kom hem till min egen kyrka.  

1 kommentar so far
Lämna en kommentar

alla klagar på Svenska kyrkan men, ja, den är fin.

Kommentar av Richard




Kommentera

