En kantor filosoferar


Halvpissig kantor
januari 5, 2007, 8:28
Filed under: Okategoriserade

Kände mig riktigt kass när jag spelade på begravning igår. Jag är inte nöjd med typ en halv takt i ett stycke och därför inbillar jag mig att inget var bra. Jag var grinig länge bara för att jag inte gjorde (enligt mig) tillräckligt bra.

Idag träffade jag en som var med på begravningsgudstjänsten och hon tackade så mycket för musiken och hälsade att änkan hade tyckt att det varit så fint. Det är ju huvudsaken, och sanningen och säga så spelade jag jättefint.

Men jag har för höga krav på mig. Det vet jag sen tidigare. Men vad ska en musiker sikta på om inte det perfekta? Även om vi vet att det perfekta kommer vi inte uppnå förrän vi sjunger i den stora himelska härskaran.

Jag pratade med min prästvän om detta och hon känner igen sig i det även om hon inte gör musik. Är vi för prestationsinriktade i kyrkan? Det blir ju ingen katastrof om man missar nått i en Gudstjänst. Om jag är på en Gudstjänst nånstans och prästen har glömt evangelieboken i sakristian. Inte tycker jag att denna präst är oduglig på nått sätt. Vi är ju alla människor.

Men skulle det vara jag som haft boken på fel ställe hade jag blivit jättesur och tyckt att hela Gudstjänsten var förstörd.

Varför är vi sånna vi människor?

2 kommentarer so far
Lämna en kommentar

Om du skulle uppnå perfektionism, vad skulle du sikta på då och vad finns då kvar att utveckla? Låter trist att vara perfekt, jag trivs nog bättre med att vara halvkass och kunna glädja mig åt den eventuella utveckling jag lyckas prestera.

Kommentar av Jan-Erik

Alltså. Du är ju inte halvpissig. Du är jättebra. Bara så att du vet. Eller om du skulle tvivla. Så tänk: Rubinen har sagt att jag är bäst så då måste det ju stämma. För hon brukar ha rätt. 😉

Angående den dåliga taken i ett stycke: du överskattar hur musikaliska vi andra är vettu. Det hördes säkert inte något konstigt.

Och so what om det skulle bli lite fel. Så länge du spelar med känsla och inlevelse så kommer det att vara vackert ändå. Det är jag övertygad om. Du har bara för höga krav på dig själv. Dessutom tror jag att man är rätt upptagen av att tänka på andra saker än ett par noter (typ sörja) i en sådan situation som tex begravning.

Kommentar av Stina




Kommentera

