En kantor filosoferar


Andas kantorn!!
februari 1, 2007, 3:36
Filed under: Okategoriserade

märkligt va man är inkörd på vissa beteenden! Ett sånt är att titta åt vänster först när man ska gå över gatan. Ett annat är, säger dom….jag vet inte. Att man alltid tar på samma strumpa först, antingen höger eller vänster. Det är olika för olika människor. Jag har försökt ta reda på hur jag gör men misslyckats.

En annan sån sak är i mitt yrke märkte jag idag.

Jag har spelat på begravning trots halsbekymmer. Jag brukar alltid sjunga med i psalmerna. Alltid. Det är som en maskin som startar. Fingrar fötter orgel och röst är ett instrument för att leda psalmsången.

Idag var jag tvungen att vara tyst och jag andades in som om jag skulle sjunga i varje vers. Som en reflex. Jag tyckte jag var oerhört orytmisk och visste inte var och hur jag skulle andas i fraserna. Helknäppt när jag har all tid i världen att andas. Istället blev det ett maratonlopp i psalmspel….kändes det som. Men jag vet ju innerst inne att jag var precis lika korrekt och duktig i mitt liturgiska orgelspel som jag brukar.

Men det är alltid bra om kantorn själv sjunger med. Då spelar han/hon sångbart. Det tror i alla fall jag.

Hoppas rösten hämtar sig snart!!!

3 kommentarer so far
Lämna en kommentar

Glass är bra och nyttigt vid halsont!

Krya på dig! 🙂

Kommentar av Karin

Tack Karin! Jag gör vad jag kan.
Glass är bra. Just nu unnar jag mig en whisky. Det gör nog susen.
Rödvin, koriander och pressad vitlök sa en vän till mig….ja, allt i samma glas!
Men där går nog gränsen! Förstöra rött vin på det sättet!! Hua 🙂

Kommentar av kantorn

Allt som bedövar är bra ;0)

Kommentar av Madicken




Kommentera

