En kantor filosoferar


Mögel
mars 5, 2007, 8:45
Filed under: Okategoriserade

Jag har fått mögel i min orgel. Hur kul är det?? Vi har problem med klimatet i en av våra kyrkor och nu har det konstaterats mögel bakom vapensköldar, på krucifixet i koret och…..i orgeln. Trädelarna i orgeln håller alldeles för hög fuktighet. Det är på gränsen vad som är godkänt att elda med.  Det vore en sak om orgeln var kass, men det är en pärla. Jättefin och en klenod viktig att bevara. Det kommer antagligen bli helrenovering av den vare sig församlingen vill eller inte. Dyrt? Svindyrt!

Jag har förstått att det är ganska vanligt med mögelsporer som yr omkring i våra kyrkor nuförtiden. Det har väl med den skiftande temperaturen att göra. Detta är en kyrka som inte håller jämn temperatur på vintern utan är kall på veckorna och varm när det händer nått, ex begravning eller gudstjänst.

Det var inte roligt att höra att min orgel mår dåligt. Det känns på samma sätt som när en vän inte mår bra. Jag blir påverkad. Konstigt det där med instrument. Att det kan vara så personligt.

Skit!

Kommentera so far
Lämna en kommentar



Kommentera

