En kantor filosoferar


villrådig…
april 7, 2007, 12:22
Filed under: Okategoriserade

Jag är lite kluven om vad jag tycker kring präster och deras beteénden.

Jag har haft en vigsel idag. En vigsel som förättades av en präst från annan ort. Jag känner honom inte. Han är säkert jättebra, men jag stod på min läktare och lyssnade på hans vigseltal och började fundera. Är det tvunget att vara underhållare i ett vigseltal? Visst ska talet vara hjärtligt och enkelt att ta till sig men det behöver ju inte bli töntigt bara för det? Gränsen mellan lättsamt och töntigt är hårfin, jag vet.  Och har brudparet beslutat sig för att bekräfta sin kärlek inför Gud så kan det väl inte vara så farligt att ge ett ord på vägen? Att beröra att vi är i en kyrka och att Gud har välsignat dessa två och att han går vid deras sida genom livet, såväl i medgång som motgång.

Är vi köpta i kyrkan? Ger vi det folk vill ha? Är det en föreställning vi gör? Är jag lika köpt som spelar temat ur Starwars på brudparets begäran? För vem arbetar vi i kyrkan?

Känner mig lite vilse i mina tankar….

1 kommentar so far
Lämna en kommentar

Okej, ett och ett halvt år senare (men ditt inlägg dök upp när jag googlade vigseltal -ett av mina är nämligen på vift), men du har rätt. Det ska inte göras taffligt. Eller ogenuint. Och jag tror att det går att samtidigt vara sig själv, att verkligen vara kyrka och att vara tillmötesgående. Även om det kräver rätt mycket tankekraft emellanåt.

Kommentar av Jeez




Kommentera

