En kantor filosoferar


Uppkopplad?
maj 25, 2007, 3:37
Filed under: Okategoriserade

Det ringde i fickan idag. Klockan var 12.58 och klockorna ringde. Begravningen började kl 13.00. Jag tog upp telefonen (den var på tyst naturligtvis) och kollade. Ett mobilnummer jag inte känner igen. Okej, trycker på ”upptagen” och tänker inte mer på det.
Spelar jättefint. Är riktigt duktig kantor. Ingen kan säga annat.

När klockan är 13.44 ringer det igen. Jag sitter och spelar under avskedet så jag kan inte kolla. När avskedet är över och prästen lyser frid över den döde hinner jag titta till igen. Samma nummer. Jag sms:ar (jag vet att man inte ska göra sånt på sånna tillställningar men man är lite av en jukebox på läktaren. Håller på med annat ibland. Fyller i närvarolistor för kören under griftetalen och så. tyvärr)

Jag skrev:

”Jag har begravning, ring om en kvart”

Eftersom det var ett mobilnummer måste nån sökt mig som vet vem jag är och vet vad jag gör på fredagseftermiddagen.

Men icke. Det var en installatör för parabolen. Han ville säga att han kommer på måndag. Undrar vad han tänkte när han fick mitt sms. För oss som jobbar i kyrkan är det så självklart med livet och döden, men för andra verkar det inte vara så…..

1 kommentar so far
Lämna en kommentar

Det finns dom som inte stänger av mobilen… Min kyrkoherde celebrerade mässan på ”hemmet” och precis när han böjde knä efter att ha lyft brödet vid instiftelseorden… ringde telefonen! Om vi nån gång funderat på att installera en primklocka… så har vi nu ett alternativ!

Timing kallas sånt!

Kommentar av kyrksyster




Kommentera

