En kantor filosoferar


Kärlek som kärlek eller?
maj 26, 2007, 1:28
Filed under: Okategoriserade

Jag har just kommit hem efter vigseln. En frikyrkovigsel i en av våra kyrkor. Pastor från pingstkyrkan som förättade vigseln.

Jag och vaktmästaren var nog dom enda svenskkyrkliga bland ca 140 pingstvänner. Inget fel i det, men jag kände mig lite ensam.

Däremot undrar jag, är det inte lite knepigt att välja sånger som handlar om kärleken till Jesus på sitt bröllop? Det kunde varit vilken standardsång som helst men skillnaden var att det var just Jesus som var föremålet för kärleken.

Du sviker aldrig, tack att du tagit hand om mig ända sedan jag låg i mammas mage, osv osv…… alltså inte direkt kärleken mellan man och kvinna.

Det är klart att man ska vara tacksam för att Gud följer oss i våra liv, men….

Är det jag som är petig?

1 kommentar so far
Lämna en kommentar

Inte särskilt petig skulle jag vilja säga…Omväxling förnöjer dock alltid.

Jag har för övrigt ganska svårt för ”praise-hypen” inom frikyrkan. Men det är ju olika från person till person. Jag har absolut ingenting emot själva lovsången, det är mer grejjen runtomkring. Där kan jag tycka att tråk-svenska kyrkan har en poäng. Fokus på ordet och Gud, inte på kompgruppen som står där framme och spelar samma sång, om och om igen…

…men jag är väl cynisk.

Kommentar av vaktis....




Kommentera

