En kantor filosoferar


Gehör igen
maj 29, 2007, 9:53
Filed under: Okategoriserade

Jag är väldigt morgontrött. Och värre blir det känns det som.

Varje tisdagsmorgon här i stan är det mässa i kyrkan. Då träffas vi i arbetslaget och firar mässa ihop för att sedan ha vår veckoplanering. Jag är sällan mer än yrvaken under dessa tillställningar.

Jag har haft ett bekymmer ända sedan veckomässorna började efter påsk.

Jag är högintonerad till kororgeln då den spelar ”O Guds lamm som borttager världens synder” Det har bara hänt i påskseriens O Guds lamm.

Till saken hör ju att O Guds lamm är ganska dämpat och orgeln använder sina mjuka stämmor. Vilket innebär att den inte är så stark och när man sjunger hör man den inte så bra.

Idag sa jag det till min kollega, organisten. (som alltid spelar vid dessa tillfällen)

Ja, sa han. När dom renoverade läktarorgeln var dom tvugna att sänka kororgeln lite.

Kontentan av det är ju att när jag har sovit en natt är jag renare i intonation än orglarna i min egen kyrka……

Det är jobbigt med absolut gehör.

1 kommentar so far
Lämna en kommentar

Och absolut gehör lider jag av, delvis. Inte så att jag sjunger direkt i den tonart som står i noterna, men när jag hör tonen på pianot vet jag om det är G-dur eller så. Inte smart när jag sjunger i kör och man sänkt sången lite. Inte så att jag sjunger den en stor sekund under, men jag läser noterna i G-dur och blir förvillad att jag hör F-dur klinga i kompet…Trixigt men överkomligt.

Kommentar av Imagination




Kommentera

