En kantor filosoferar


Moder Svea
juni 5, 2007, 10:29
Filed under: Okategoriserade

På ett kick så är det sveriges nationaldag. Röd dag och allt.

Men…jag undrar…är det en helgdag? Röd dag, ja. Men helg? Det är ju inte en kristen röd dag.

Och vad säger man? Glad Sverige? God Nationaldag? Bevara Gud vårt fosterland?

Jag tycker att det är lite knepigt. Ni andra har ju varit med om det tidigare. Men eftersom jag bodde utomlands för ett år sedan så är jag så att säga oskuld i att fira sveriges nationaldag.

Hur gör man?

Har ni  Gudstjänster i era kyrkor? Ska jag leta fram en flagga att vifta med eller ska jag passa på att klippa häcken nu när jag är ledig?

Vad gör man för att känna sig riktigt svensk i sverige?

I utlandet kan man göra vad som helst. Klä ut sig till kalles kaviar-kalle eller äta en rulltårtebit med grädde, en halv jordgubbe och en svensk flagga på. Det lilla i det stora liksom.`

Men här i sverige? Gå till volvo-handlaren som säkert har öppet och byta sin VW till en Volvo?

Klurigt detta. Jag har en känsla av att det i alla fall blir sovmorgon. Om inte nån begravningsentreprenör behagar ringa vid 08.47-tiden som dom brukar.

Bevara, Gud, vårt fosterland,
håll över det din starkhets hand
och var dess hägn i strid och frid,
i sorgens som i glädjens tid!

1 kommentar so far
Lämna en kommentar

Det är klart att det är en RÖD helgdag. För mig är det självklart att det kan vara det utan att den för den sakens skull har kristet ursprung. Så att säga. Och varför skulle man ha gudstjänst på nationaldagen? Verkar ju helkonstigt tycker jag. För mig hänger inte helgdag nödvändigtvis ihop med det kristna. Alls faktiskt. Du säger väl glad midsommar? Varför inte säga; grattis på nationaldagen… typ. Jag tycker att du o frugan ska laga en god middag, dricka ett gott vin o bara njuta av livet. Mer än så krävs inte för att fira nationaldagen. Tycker jag.

Kommentar av Stina




Kommentera

