En kantor filosoferar


Ålder
juli 3, 2007, 10:18
Filed under: Okategoriserade

Jag har fastnat i filososofier angående prästers ålder. Eller kanske snarare präststudenters ålder. Är det vettigt att läsa till präst direkt eller bara några år efter gymnasiet?

Ni präster som tittar in till en enkel kantor då och då….Hur gammal var du när du började studera till präst? Och när vigdes du?

8 kommentarer so far
Lämna en kommentar

Jag var 20 när jag började plugga teologi (direkt efter gymnasiet, men med ett utbytesstudentår mellan högstadiet och gymnasiet) och 26 när jag prästvigdes. Vettigt? Tja, det beror väl mycket på person. En del är mogna för det, andra inte. Tycker att det är svårt att vara kategorisk. En del 20-åringar har ju mer livserfarenhet än en 40-åring. Allt beror ju på vad man varit med om och hur man hanterat/hanterar sitt liv och det man möter i det.

Kommentar av Jeez

Jeez: så sant så sant. Alla är vi ju olika.

Kommentar av kantorn

Ooh, så flott din blogg blivit! Jag visste att jag skulle bli präst då jag var arton men det dröjde tre barn och ett antal år inom vård/omsorg innan jag började plugga på allvar…

Kommentar av Madicken

Madicken:
Visst blev den bra bloggen! Är svag för grönt.

Kommentar av kantorn

Jag började läsa teologi direkt efter gymnasiet och vigdes när jag var 25 år och 11 månader. Under studietiden arbetade jag som församlingsassistent, informationsassistent och taxichaufför.
Jag är intensiv till läggningen så det var bara bra att läsa med en gång. Jag har lärt mig alltför mycket vuxet alltför tidigt, så det var inte något problem att hantera det. Ibland får jag höra att jag är den där lille pojken, men det struntar jag i.

Kommentar av séra Jonatan

Som mina vänner ovan: började ett år efter gymnasiet, klar som 25-åring (ett halvår efter jag gifte mig, rätt viktigt år det där:o)
Problemet är väl inte om en och annan av oss är väldigt ung när h*n blir klar, utan om det blir så att alla är det, vilket de nya studiemedelsreglerna dessvärre bidrar till. Alla sorter behövs.
Men sedan måste jag erkänna att de präster jag träffat som är mest gnälliga/lata/oengagerade har generellt sett varit sådana som börjar väldigt sent med sin utbildning. Tyvärr. Det är förhoppningsvis ett sammanträffande, men ibland känns det som att det finns en del som inte funkar på sina tidigare jobb, och som i processen att hitta något nytt har fastnat för att börja i kyrkan. Men det gäller nog i många yrken.
Som sagt, alla åldrar behövs.

Jag måste instämma i Madickens beröm – snyggt!

Kommentar av maria

Jag började plugga när jag var 19 och prästvigdes när jag var 26.

Kommentar av Karin

Jag var väl 21 när jag bestämde mig (tänkte först på det när jag var 16-!) och kommer väl vara runt 27 när jag är färdig. Har faktiskt ingen brådska, det får ta den tid det tar. Jag gillar faktiskt studierna, man får verkligen ”gräva ner” sig i teologin, få ett djup i teologiska frågor som man annars kanske inte kommer ha tid med..? Fast ibland möter man ju det där (nog främst från äldre församlingsbor) som anser att äldre präster är ”mer trovärdiga”… ja, ja, jag tar sånt med en nypa salt. Och det där med livserfarenhet köper jag inte längre heller – det är helt och hållet individuellt vad man är med om i livet, oavsett ålder. Men som sagt, jag tror på att ge utbildningen tid, i den mån CSN tillåter förstås…

Kommentar av Anna




Kommentera

