En kantor filosoferar


Knepigt
juli 7, 2007, 10:45
Filed under: Okategoriserade

Jag fick en underlig känsla i eftermiddags….

Jag kanske skulle läsa till präst…..

Men jag kan inte släppa musiken. Kan man vara en prästvigd kantor??

5 kommentarer so far
Lämna en kommentar

Även vi ägnar ju jättemycket tid och lust åt musiken! Många gånger har jag önskat att jag hade mer musikutbildning, bla när man ska råda brudpar om vilken musik man ska ha, eller sätta upp musikal med konfirmander, eller välja psalmer till högmässan, eller…
Så kör på! Den där känslan kan mycket väl komma från Gud. Prata med folk som känner dig väl, fundera, ”test-plugga” (en och annan teologikurs har man verkligen användning av även som icke-präst) – en hel del kurser kan du ta på distans.
Lycka till!

Kommentar av maria

Maria:
Ska fundera på detta. Försökte se mig själv i prästrollen under dagens högmässa. Inte helt främmande faktiskt.

Kommentar av kantorn

Spännande! Jag känner prästvigda fd församlingspedagoger, kantorer & kyrkvaktmästare, och även präster som utbildat sig till musiker, så inget behöver utesluta det andra, det mesta går nog! Det är nog bara fördelaktigt med erfarenhet från många håll tror jag. Önskar också lycka till i funderingarna!

Kommentar av Anna

Aha! Låter intressant. Jag känner en diakon som också tagit kantorsexamen. Självklart kan man kombinera olika färdigheter!

Kommentar av Madicken

Absolut. Du kommer nog att få dispans från liturgisk sång. 🙂

Kommentar av Karin




Kommentera

