En kantor filosoferar


Glädje
augusti 27, 2007, 4:48
Filed under: Okategoriserade

Jag kan sakna lekfullheten i musiken. Ofta i mitt jobb är det så stelt och kravfyllt. Jag får inte leka så mycket som jag skulle vilja. Många av mina vänner är skolade att det ska vara perfekt. Mer ångest än glädje i musiken för att det ska låta så perfekt som möjligt.

Jag önskar mig mer glädje och lekfullhet (utan att det för den skull blir dåligt) i kyrkomusiken.

5 kommentarer so far
Lämna en kommentar

Ja, det önskar jag också att det skulle vara. Mer glädje och lekfullhet i kyrkomusiken och i gudstjänsten också. Perfektionskrav är något som är jobbigt. Det är inte alls kul i gudstjänstsammanhang. Det behöver inte bli dåligt för det, säger jag också.

Kommentar av Jämtlandstösen

Jag har för mig att Lill Lindfors sjöng en låt som hade en inledning i stil med:
Musik skall byggas av glädje. Går det att skapa musik utan glädje? Man kan också fråga sig om det går att bygga något som helst vettigt utan glädje för det man gör.

Kommentar av Janne

Nog är det för hemskt att kantorer får blogga! Äh! Skojar. Jobbar ju med samma.
Hälsn. Maria

Kommentar av magre

Ytterligare en kantor måste få yttra sig. :=) Det är inte lätt att vara skolad att allt ska vara perfekt. För vem kan leva upp till det?! Nej det är bara ge upp (på ett positivt sätt) och göra det man kan. Ditt sätt att utrycka dig kanske är mer lekfullt (det är mitt…) och då är det ju ”perfekt”. Man måste nog bestämma sig för det i alla fall annars orkar då inte jag fortsätta…

Kommentar av stina

Kyrkomusiken är ju fulla av glädje. Perfekt kan vi inte vara, det är ju bara gud som är perfekt… JAg är inte skolad till prefektionism, jag är skolade till att hjälpa till att föra ut evangeliet med hjälp av musik.
Jag håller med Janne, Musik ska byggas ut av glädje. Amen!
Hoppas att du får leka ordentligt!

Kommentar av Ninni




Kommentera

