En kantor filosoferar


Uppsala
september 20, 2007, 5:32
Filed under: Okategoriserade

Jomensan! Till uppsala vi for! Roligaste bilden från denna vistelse var ett gäng präst-studeranden som kom ut från ett rum med en docka, röklin och lite andra dop-attiraljer. Dom hade tränat på att döpa dockan och det retade min ironi-nerv! Jag förstår att man måste öva på sånt men ändå. jag har aldrig tänkt på det så. har man tenta i dop oxå? Och har man skyltdockor man viger?Eller kanske viger man Barbie och Ken??

Förlåt! Jag är musiker. Jag kan vara lite vass….

Men anledningen att jag var i rummet bredvid var att jag numera är en del av utlandskyrkans krisgrupp. Jag kan inom 24 timmars varsel bli satt på ett plan nånstans ut i värden där svenskar behöver vår hjälp.

Vi är 19 personer i denna grupp och många av dom var med i Thailand under tsunamin.

Så otäckt men ändå lärorikt att höra deras berättelser. Vi träffade också kvinnan som ensam åkte till Bali då bombdåden percis hade hänt där. Hon var präst i Singapore och fick order på att åka dit. Hade ingen aning om vad som väntade men det hon berättade……hoppas jag inte att jag kommer behöva uppleva. Men skulle jag behövas så tvekar jag inte i att åka.

Krispoolen ska också finnas till hjälp i dom ”små” kriserna.

Arbetslagen i Skut består ofta av 4 personer och om en av dom måste ägna sig åt anhöriga till ett dödsfall så ska Skut kunna på kort varsel skicka ner förstärkning till arbetslaget. Som kan fortsätta baka bullar, hålla Gudstjänst eller vad det nu är. Vara kyrka helt enkelt.

3 kommentarer so far
Lämna en kommentar

Som svar på din fråga: Ja, man har faktiskt tenta/examination i dop…

Kommentar av kandidat

Va spännande!
Ingår det då att man inte ska stå med ryggen mot församlingen? väldigt många präster gör det, så ser man inte alls vad som händer, tyvärr! Tycker jag skulle vara den mest självklara delen av allt.

Vi kantorer har ju också lite underliga tentor. Som konsten att stämma en orgelpipa tex 🙂

Kommentar av kantorn

Intressant att få veta lite mer inifrån om hur SKUT fungerar. En väldigt viktig del av kyrkans verksamhet tycker jag.

Kommentar av Jämtlandstösen




Kommentera

