En kantor filosoferar


Varför?
september 25, 2007, 9:16
Filed under: Okategoriserade

Jag vaknade 04.00 i morse. Superstressad! Jag kände en oro och stress i hela kroppen över det jag skulle göra idag och att jag inte hade koll. Jag stressade över att jag förmodligen hade glömt nått och kunde inte komma inte på vad. Jag kunde ha börjat gråta där mitt i natten. Så otäckt var det.

Jag somnade vid 06.30 och kl 07.00 ringde klockan.

Hade begravning idag där jag också var solist. Det gick bra. Barnkören gick bra och så ävn vuxenkören. Så jag antar att jag inte missade något.

Men varför ska det vara så? Varför ska jag ha sån press på mig så att jag inte kan sova om nätterna?

6 kommentarer so far
Lämna en kommentar

Hade också problem att sova veckan före lägret. Ibland känns det pressande och det är inte kul – gäller att försöka ta igen vilan på något sätt…hoppas du kan göra det! Kram!

Kommentar av madicken

Känner igen det där och det har visat sig att den enda som stressat mig har varit jag. Har helt enkelt satt för stor press på mig själv. Numer har jag lärt mig att inte stressa mig själv utan bara vara nöjd med det jag presterar. Dessutom kom jag på att det är tillåtet att glömma saker o ting.

Kommentar av Janne

Nej, stress är jobbigt. Ofta påverkas ju sömnen också som du beskriver och det blir det ju inte bättre av. Ligger mycket i det Janne säger att ibland kan det vara vi själv som stressar oss. Sätter för stor press på oss själva.
Sedan är det ju så att som kantor blir arbetsbelastningen ibland stor, många förrättningar, vid storhelger, terminsstarter. Det är svårt att själv styra över alltid, så är det ju för präster också.
Man brukar säga vid stress att man kan förändra två saker, antingen den yttre arbetsbelastningen så att man försöker lyfta bort något eller sina egna inre reaktioner på det som stressar, man försöker lära sig en bra stresshantering. Ibland måste man kombinera båda. En bra bok där det står om stress är Utbränning och mental utmattning av K. Ekstam. Nu är du inte utbränd ( som väl är):-) men boken innehåller en hel del bra tankar om stress, tycker jag, och hur den kan hanteras och motverkas.

Kommentar av Jämtlandstösen

Hej Kantorn! Jag känner igen mig till 100%. Dumt av oss att stressa så! Det är tur vi inte jobbar i Polen, säger jag bara… 🙂 Kolla min blogg!

Kommentar av stina

Oh, vad bra… då ringer jag i natt vid 4-tiden då jag brukar vara vaken. Jag känner mig också ensamast i världen, när jag för femtioelfte gången får upp och stoppa i nappen som trillat ur dotterns mun. Varför måste jag vara vaken när alla andra sover-jag vill också vara svårväckt som Skalman.

Kommentar av Vicke

Handledning kan vara en väg till distans.

Kommentar av Karin




Kommentera

