En kantor filosoferar


Präster och känslor
oktober 3, 2007, 7:56
Filed under: Okategoriserade

Just hemkommen efter en träff med vår leva vidare-grupp. En fråga som kom upp idag var om präster inte har några känslor kring det där med begravningsgudstjänster. Dom är alltid så samlade och man märker inte några känslor.

Vi, jag och min diakon dementerade det och sa att ni präster visst tycker det är svårt, och att det händer att även ni, såsom jag fäller en tår då och då. Och att rösten sviker ibland.

Präster har känslor.

Jamen, kom det fram då….Dom är ju så starka i sin tro. Hur kan dom tycka att det är så svårt med döden?

Saknaden och sorgen är ju ändå lika stor menade jag. Enda skillnaden i så fall är väl att man som troende har en samtalspartner i Gud. Han lyssnar ju alltid.

Det är spännande att jobba med människor. Man kan inte förbereda sig på vilka frågor som kommer utan måste improvisera i stunden.

På det hela taget en bra träff med dom! Men nu är jag trött. Tänkte gå på krogen men det får nog vara.

Kommentera so far
Lämna en kommentar



Kommentera

