En kantor filosoferar


Helig dans?
oktober 25, 2007, 11:55
Filed under: Okategoriserade

Jag dansar inte. I alla fall inte nykter. Möjligen lite i min ensamhet i köket när jag lagar mat ihop med nån funky musik.

Men att dra in dansen i Gudstjänst förstår jag inte. Jag säger inte att det är fel. Jag vill inte håna dom som håller på med det. Jag vill bara säga att jag inte förstår det. Lika lite som vissa förstår den konstarten som kallas musik som jag sysslar med.

På söndag ska min gospelkör sjunga till dansarna här. Dansledaren och jag pratar helt olika språk och jag börjar mer och mer tro på myten om att man antingen är musikalisk eller så kan man dansa.

På onsdag får jag en utmaning i musik vid begravning.

Fields of gold – Sting

Against the wind – Jon English

A whiter shade of pale – ??

Candle in the wind – Elton John.

Jag har har fått lov att skippa orgeln för dessa låtar gör sig inte så.

Istället blir det piano och Fender Rhodes-piano. Det blir säkert stiligt. Kul ska det bli!

5 kommentarer so far
Lämna en kommentar

Vad säger det om dansledaren, egentligen? 🙂 Är hon musikalisk, eller kass på att lära ut dans?

Kommentar av Sofia

Spännande sånger. Här hos oss skulle musikvalet ha vållat en del diskussioner, ”passar det sig” osv. Där tycker jag faktiskt att sångtexten har betydelse, inte bara musikens ursprung.

Jag dansar. Jag tycker om att dansa. Men jag förstår inte riktigt det här med liturgisk dans. Ett uttrycksmedel som för mig kan kännas främmande. Just nu.

Kommentar av Imagination

När min församling gjorde TV-gudstjänster förra hösten var det en tjej som dansade till en av sångerna. Det är första gången jag känt att det fyllde någon funktion (och inte bara kändes fånigt, som det ofta gör…) Den tjejen förstärkte sången på ett sätt som gav mig gåshud!

Kommentar av stina

Hej, jag blev mycket förvånad över ditt resonemang, att man antingen sysslar med musik eller dans, det säger mig att du har stor okunskap på området. Jag antar att du är utbildad inom musik och att du hört talas om rytmikpedagogik eller Dalcrozmetoden, där rörelsemusikalitet är centralt. Kolla upp det och gå en kurs tillsammans med dansledaren då kommer ni förhoppningsvis förstå varandera.

Kommentar av Elin

[…] februari 23, 2009, 5:12 Sparat under: 1 Det är Elin som undrar angående Helig dans, och jag kan förstå henne i viss […]

Pingback av Fick en kommentar……. « En kantor filosoferar




Kommentera

