En kantor filosoferar


Min orgel är en kvinna
november 19, 2007, 9:11
Filed under: Okategoriserade

Stina undrar hur jag vet att min orgel är av det kvinnliga släktet. Det är helt uppenbart när man stegar upp på läktaren.

Hon blir glad när jag kommer men hon kräver att jag säger hej och smeker lite på hörnet av orgelhuset innan jag fingrar på luckan till huvudströmmen. Det krävs lite fingrande innan luckan öppnar sig.

Att vara hårdhänt och bara gå på med fullt verk är inte att tänka på! Då låter det bara torrt och hon vill helst slippa.

Hon vill att jag drar försiktigt i registerandragen i början. Sen när vi har kommit igång så ska det vara lite hårdhänt och gärna alla på en gång!

När vi båda är på samma humör och jag smeker hennes tangenter så blir det ljuvliga toner. Vi båda njuter och vill att tiden ska stå still

Tyvärr kommer lovprisningen och slutpsalmen alldeles för fort och vi båda exploderar i ett sprakande postludium.

Sen lossar jag kopplen och säger. Åh, va du e fin!

Så skiljs vi och vi båda vet att vi ses snart igen.

Klart hon är en kvinna min orgel!

4 kommentarer so far
Lämna en kommentar

well, jag vet en och annan man som funkar likadant…

Kommentar av Jeez

Jeez: Du har rätt! Jag kan nog känna igen mig när jag tänker efter… 🙂

Kommentar av kantorn

Hm….Tack för den utförliga beskrivningen! Men jag måste erkänna att jag inte riktigt vet om min orgel är av kvinnligt eller manligt kön. Jag måste gå dit NU och undersöka saken! 🙂 Ha en bra dag!

Kommentar av stina

Haha. Organist låter som ett jättebra jobb. Synd att fingrarna inte funkar bara.

Kommentar av Axel




Kommentera

