En kantor filosoferar


Varning: Orgelsnack
november 19, 2007, 2:41
Filed under: Okategoriserade

Jag har jättemycket mögel i min orgel…. Sent i fredags kväll träffade jag Jan Börjesson som är duktig och jobbar med orgelvård. Vi tittade in i orgeln  och insåg att det är mycket mycket mögel, och han insåg att han har mycket mycket jobb med att sanera allt det. Får plocka ner orgeln i minsa deltalj. Depprimerande, men det är trots allt en kulturhistorisk viktig orgel jag har och ”en skatt” som jan uttryckte det. Byggd tidigt 1900-tal och nästan helt original. Därför är det viktigt att den är i skick och den kommer bli såå fin när han lagt sina händer vid henne. Jag riktigt kände vibbarna från henne i fredags kväll när vi var där.

”-Äntligen är det nån här som bryr sig om mig!”

Jodå, hon kommer bli så fin så!

P2 har en kul programserie just nu då dom är i sveriges domkyrkor och för fram orglarna. En domkyrka varje söndag kväll. Nu senast den vackra och välklingande orgeln i Uppsala. Förra veckan var dom i skara, där ingegerd, reibjörn och lasse spelade på instrumenten.

Jisses, jag håller nog på att bli en orgelnörd. Jag tycker i alla fall det är ett farsinerande hantverk och nån gång kanske jag ger upp kantorsyrket för att bara vårda instrument i sverige. Det vore nått det!

1 kommentar so far
Lämna en kommentar

Orgel är ett otroligt nördigt men väldigt facinerande intresse!
Ta väl hand om henne! 🙂

Ps. Hur vet du att det är en hon? Jag missade nog den kursen där man lärde sig att könsbestämma sin orgel…ds.

Kommentar av stina




Kommentera

