En kantor filosoferar


Kvällsmässa
september 7, 2008, 7:20
Filed under: 1

Just hemkommen efter kvällsmässa i formen Taizé. Inte en form av mässa som jag går igång på men det kan vara fint ändå. Att det är fint just här hos oss är att vaktmästaren gör så fint med mycket levande ljus. Han måste gilla Taizé för annars hade han inte kunnat få den stämningen i rummet.

Men! Mässa på söndagkvällar är min melodi. Jag kan varva ner och delta i mässan på ett helt annat sätt än jag gör på förmiddagen, oavsett om jag tjänstgör eller inte. Knepigt!

Särskilt nu när det börjar skymma. Man tänder ljus och kyrkorummet blir så välkomnande. Mest gillar jag det i min favoritkyrka strax söder om stan. Den kyrka jag ser som min och som orgeln som finns på bilden här ovanför står. Ett kalasinstrument!

Nu är i alla fall mina sju-dagar-i-rad-arbete över och jag kan med gott samvete ha min vilodag i morgon. Ska göra vad jag kan för att helga måndagen!

3 kommentarer so far
Lämna en kommentar

Taizé är mycket mäktigt i min mening. Så himla fint och lugnt. Jag har varit på en Taizémässa i hela mitt liv. Det var när jag konfirmerade mig. Vi hade den mässan 00.00…skitcoolt! 😀

Kommentar av Anni

Det är viktigt att vara ledig och bara vara ibland. Ljus gör allt mysigare. Vi kanske skulle kunna ha en körkväll med levande ljus någon kväll. Lugna låtar, mycket känslor och fin musik. Mycket folk.. 🙂

Kommentar av Jenny

Taizé är ju toppenfint, jag var på en sån mässa igår kväll också. Prästen är så duktig på att fixa att man nästan tror att man är i Taizé, med bönpallar på golvet (frivilligt) och hela kitet.

Jag håller med dig angående mässa i skymningen. Kyrkan känns så mycket mer välkomnande, inte stor och tom som den gör på förmiddagen, man kan fylla den med det varma ljuset från levande ljus.

Kommentar av Emelie




Kommentera

