En kantor filosoferar


Bag in box?
september 26, 2008, 12:43
Filed under: 1

Hur ser ni på det? Skulle ni kunna tänka er att ta ert nattvardsvin från en bag-in-box? Vi kan ju inte komma ifrån att det är rätt praktiskt eller hur?

Upprinnelsen till mina tankar är att vårt nattvardsvin här har tagit slut. Alltså inte i kyrkan utan från leverantören så vi har varit tvugna att leta upp ett nytt. Sällan går det ju en hel flaska till nattvarden. Och då var vaktmästarnas önskemål att det skulle vara skruvkork och inte vanlig kork-kork. (lättare att korka igen)

Så, varför då inte ha en box? Är det helt galet att tänka så? Eller skulle ni acceptera det? Själv är jag kluven men förstår inte varför jag är det. Vin är väl vin oavsett förpackning eller? Det är ju inte så att kyrkvärdarna ska bära in en Box i processionen…. Vore en kul syn förvisso, men nej. Vi hoppar det!

Tacksam för era åsikter!

7 kommentarer so far
Lämna en kommentar

Hmmm…nytänkande!

Magkänslans första svar NEJ! Men å andra sidan tycker jag personligen att det är trevligt med ett koschervin istället för madeira och commandor st John.

Fast å andra sidan tyckte jag nog bäst om de små flaskorna med avalkoholiserat vin som vi hade på pastis i Lund (någon som minns vad de heter för jag hittar dem inte här i yttre missionen).

Var vinet kommer ifrån spelar ingen som helst roll egentligen.
Vi borde kanske mer se till hur det är producerat… krav/rättvisemärkt etc.

Men magkänslan säger som sagt nåt helt annat… vanans makt är svårt att bryta…

Kommentar av Ällan

Känner igen den där magkänslan…

Kommentar av kantorn

Min spontana tanke är; Nej…
fast jag kan inte motivera. Jag tror det är min magkänsla också…

Kommentar av Emelie

Varför inte? Är det överhuvudtaget någonting som säger att kyrkan måste stanna kvar i något speciellt århundrade? Varför kan inte den få hänga med in i 2000-talet? Som jag ser det tror jag faktiskt inte att det är någon av de som inmundigar nattvarden som ens funderar över vart vinet kommer ifrån. Jag skulle inte alls rynka på näsan, även om jag visste att det var bag-in-box jag fick. Men det är jag det. 😉

Kommentar av Jenny

Ingen i våran kyrkan har någonsin frågat vilket vin det är vi använder och i vilket sätt det transporteras, flaska eller box. Viktig är den fina kalken. Kyrkvärdarna skulle nog inte gilla det, men som Ällan skrev: viktigare är hur vinet är producerat, det är där vi har vårt egentliga ansvar!

Kommentar av Lotta

Är det så särskilt praktiskt att hälla upp i kannan med en box? Fast det spelar väl ingen roll egentligen, kvalitén på vin borde kvitta. Då tycker jag det borde vara KRAV/Rättvisemärkt och framför allt alkoholfritt. Förstår inte hur man aktivt kan exkludera folk ur nattvarden?

Kommentar av awn

Tvärautomatiskt blir det nej, men egentligen.
De där läglarna man hade vin i i Bibeln, de var väl inga flaskor, snarare nån sorts påsar …

Krav/rättvisemärkt och alkoholfritt borde vara de första faktorerna att välja efter.
För: serverades det glutenfritt bröd den där kvällen?
Och om det gjorde det: varför är då alkoholen en så viktig ingrediens att den exkluderar delar av församlingen, somliga så mycket att de inte ens dyker upp.

Kommentar av Cecilia N




Kommentera

