En kantor filosoferar


Sorgen och glädjen….
oktober 10, 2008, 4:27
Filed under: 1

Idag har jag spelat på en jobbig begravning. En man, 26 år förolyckades i sitt arbete och rycktes ifrån sina nära och kära.

Jag inledde med ”Candle in the wind” Spelade den på piano. Tycker inte den funkar på orgel. Jag lirade jättefint trots att jag inte hade vit kostym och lila runda glasögon. Vaktmästaren fixade ett par ljus som brann på pianot. Det var jobbigt att spela, men det gick. Det måste gå. Det är mitt jobb och jag känner att det är ett stort förtroende, att jag får spela musiken dom anhöriga har valt när dom ska ta farväl från sin kära.

Det var en fin stund i kyrkan. Hoppas dom anhöriga också kommer känna det. Jag var med ute vid graven och sjöng ”Härlig är jorden”. En vacker inramning med träden i höstskrud. Blommor i samma färgtoner. Men att se flickvännen klädd i svart stå vid graven och bli så paralyserad så att hon inte ens kunde förmå sig själv att släppa sin ros ner i graven…. Det var jobbigt…

 

Nu kommer tacksägelsedagen på söndag. Och jag känner att jag ska tacka för att jag får leva och vara hyffsat frisk. Glädjas åt mina arbetskamrater som stöttar i alla lägen och alla andra småsaker som man i dagligt liv inte tänker på men som blir en så stor sorg när det är borta. Att livet bara rullar på kort sagt.

 

Det föds en kraft i dödens bittra närhet

Det hörs en sång när rösten blivit stum

Det är det nya livets stämma

Guds kärleks evangelium

SvPs 208:2

2 kommentarer so far
Lämna en kommentar

Jag tror att du har gjort ett suveränt jobb idag. Jag vet att grabben, som jag var skolkompis med, hade varit nöjd. Livet är hårt många gånger.

Kommentar av Jenny

Älskling.

/Frun.

Kommentar av Frun




Kommentera

