En kantor filosoferar


fredag i november
november 21, 2008, 6:40
Filed under: 1

Jag gick hem vid fyratiden idag. Promenerade genom stan. Den är så fantastiskt vacker när det snöar. Det var tyst. Började mörkna. Jag hade antony and the johnsons i lurarna och antony sjöng Bird girl Jag kände mig som den mest ensamma personen i världen. Där gick jag. Ungefär som i en film där någon som dött går omkring osynlig på gatorna. Jättekonstig känsla. Jag kunde ha börjat gråta, fast jag hade inget att gråta för. Allt var bara så vackert.

Fast det är inte så konstigt igentligen. Hela eftermiddagen har präglats av avsked på olika sätt. A till NY. H till kusten. Avskedet till R på begravningen jag spelade på. Avsked till mina arbetskamrater på expeditionen som ska hem och ha helg.

Avsked som tidsmässigt sträcker sig från över helgen till – Vi ses aldrig mer. Livet är skört. Det gäller att ta vara på det medan tid är. Kanske var det därför jag kände den där konstiga känslan i kroppen när jag promenerade hem mitt i min vackra stad? Jag har haft den känslan en gång tidigare och även då handlade det om ett jobbigt avsked. Men det behåller jag för mig själv.

”Guds son en gång i morgonglans skall åter komma hit” SvPs 490. En av dom vackraste i vår psalmbok.

3 kommentarer so far
Lämna en kommentar

Den psalmen gillar jag också!!
Ha en bra helg!

Kommentar av Birgitta

Men kom ihåg;
Ett avsked betyder aldrig ett evigt avsked. Även om det känns så just då. Men man träffas alltid i himmelen igen.

Kommentar av Anni

Håller med Anni. Fast samtidigt.. att skiljas är att dö en smula, som någon så vackert berättade.

Kommentar av Jenny




Kommentera

