En kantor filosoferar


hemmen
december 19, 2008, 10:05
Filed under: 1

Jag vet att det finns många kyrkomusiker som kräks på att åka till hemmen och ha andakt.  Inte jag. Jag tycker det är kul, för man vet aldrig vad som händer….

 

Idag tex när jag spelar preludium till en psalm kommer en gubbe. Lite sent, men han brukar alltid komma. I toppluva och vinterjacka. Han klappar mig på axeln och säger hej medan jag håller på med preludiet. Jag säger ”hej du, hur är läget?” Bra säger han och stegar vidare mot en plats strax bredvid mig. Jag ser att min koralbok ligger där så jag  börjar spela preludiet i höger hand samtidigt som jag flyttar på koralboken och skjuter fram stolen så att han ska sitta bra. (jag själv spelar ur den lilla psalmboken)

När han satt sig ger jag honom en psalmbok som står på pianot och när jag gjort det är det dags för gamlingarna att stämma in i psalm 118. Fröjdas vart sinne, julen är inne. (lägg märke till att jag spelar hela tiden detta försigår)

Åsså säger dom att pojkar inte kan göra två saker samtidigt. Vi kyrkomusiker håller på med mängder av saker medan vi spelar. Ni skulle bara veta……

1 kommentar so far
Lämna en kommentar

Det hade jag inte klarat men sen är jag inte vidare musikalisk!

Kommentar av Tobias




Kommentera

