En kantor filosoferar


har tittat på min oboe idag…..
december 21, 2008, 11:54
Filed under: 1

varför?

Jo…dagen har varit full av Händels Messias. Jag har spelat stora delar av oratoriet på oboe. Inte hela från början till slut i en kyrka med en kör, men  de flesta satser i olika körer och olika kyrkor.

Idag sjöng jag del ett och två med en kör i skaraborgs landsbygd. Gick jättebra och det är en duktig amatörkör!

Jag började prata med oboe-tjejen och vi hade mycket gemensamt. Tidigare lärare och annat. Jag sa att jag kunde blivit oboeist men ramlade in på kyrkomusikerbanan istället.  Hur det än var så under konserten kände jag att jag hellre skulle vara på hennes plats än på en av sju basar i kören.

så mycket så att jag letade upp mitt instrument när jag kom hem. Öppnade lådan, satte ihop lillan och smekte henne.
Jag måste försöka börja. Jag är oboeist. Inte bas. Frågan är bara, hur får jag bra rör?

Jag är en oboeist i själen. så är det bara. Jag har förnekat det i massa år. Men….nu kan jag inte hålla det hemligt längre.

2 kommentarer so far
Lämna en kommentar

Va kul!!!!! Behöver du bore oil? Det står en gammal flaska här: Jag tar med den i morgon.

Kommentar av pappa

Great Rickard… Oboe.

Jag har sett Svansjön på Operan säkert 15 gånger. Varmt och förväntansfullt i salongen, dirigenten kommer in, tackar för applåderna och belysningen dämpas. Det bli tyst i och dirigenten startar föreställningen som öppnas med ett vackert oboesolo. Även om jag sett den många gånger och hört musiken mer än så, så får jag alltid en tår i ögat av det inledande oboesolot. Det är kärlek.

Kommentar av Trumpetrille




Kommentera

