En kantor filosoferar


Tur jag är rutinerad del…?
januari 15, 2009, 11:05
Filed under: 1

kl 10.50 idag hade min favoritsolist fortfarande inte kommit. Det var begravning och jag hade sett fram mot att jobba med honom. Han sjunger så gudomligt vackert. Och skoj har vi när vi ses.

Entreprenören ringer sin chef och frågar och får veta att chefen inte ens har frågat solisten ifall han kunde sjunga idag. Solisten visste alltså inte om att han var uppsatt….

10.57 (med kapellet fullt i folk) frågar en ängslig representant för byrån om jag kan sjunga.

Ja, sa jag men det blir dyrt.

Det får vi ta,  sa han.

Vilket förhandlingsläge! Fatta!

Men. Det var inte så roligt för mig heller. En av sångerna hade jag aldrig sjungit tidigare. Dessutom hade jag inte sjungit en ton. Knappt inte ens pratat, så jag tänkte. Hur ska detta gå!

Men jag satt och hummade med lite i ingångsmusiken. Och sen ställde jag fram sången jag aldrig sjungit.  Harklade mig och drog igång. La den i ett lågt läge, för det var trots allt morgon för min röst. Det bet bra! Jag missade inte ett ord. Kändes gött!

Den andra var en klassiker. Jag ska gå genom tysta skyar. La även den i ett lågt läge. Bet bra även i den.

Till och med vaktmästaren sa senare på dagen att det gick lysande. Han är sån som bara säger sanningen, hur ont det än gör. Han sa också att det hördes att jag inte var uppsjungen i början….

Nu får vi se vad en sån insats är värd hos entreprenören….

2 kommentarer so far
Lämna en kommentar

Känns väl skönt att stå på rutinens brant

Kommentar av pappa

Japp, eller ”ge inte upp, det är ingen idé”

Kommentar av Trumpetrille




Kommentera

