En kantor filosoferar


Trött på´t
februari 2, 2009, 12:49
Filed under: 1

Jag är trött på kyrkan för tillfället. Jag skulle vilja leva ett lite mer ”profant” liv ett tag. Inte för alltid, men ett tag.  Jag vet inte riktigt vad det är som gör att jag skulle vilja hoppa av tåget kyrka, men jag tror det har att göra med det här att behöva stå till svars hela tiden. Varför gör ni så, varför gör ni inte så, vad menar ni med det osv osv. Åsikter åsikter som förväntar sig svar från mig. Jag kan inte svara.

Ikväll var det Taizémässa i min kyrka. Inte något jag går igång på men jag fick höra att jag gör musik av dessa enkla sånger. Det är ju roligt när människor lägger märke till det, och tycker om det. Åsså är det speciellt att bara vara i denna kyrka från 1200-talet. Känna atmosfären, alla böner som bets genom sekler. ”Släkten följa släktens gång” som det sägs i 297:an

Lägger ut en bild från kvällens stund.

dsc_0043

5 kommentarer so far
Lämna en kommentar

Jag firade också Taizémässa, och jag går igång på det. Särskilt om det är en duktig musiker som vet vad han/hon pysslar med. Det är konststycke att göra musik av de där sångerna. Vi brukar ha en tvärflöjt med i bland, det är underbart.

Kommentar av Emelie

Jag tycker inte taizé-mässor ska innehålla något annat är endast sång. Det blir mycket mäktigare utan musik!

Kommentar av Anni

Hej, Kantorn! Det är konstigt (eller?) att vi alltid måste ha svar på allt! Att allt måste beläggas. Det kan ibland vara skönt att inte veta – att bara förlita sig på att det finns en mening bakom allt – Du som dessutom är en duktig musiker ger svar på allas frågor i den fina kyrkomusiken och alla fantastiska psalmer!
Jag sjunger i kyrkokör och upplever varje gudstjänst att många svar- om inte alla- finns i sångerna och psalmerna, som i bland kan vara mer lättillgängliga än själva Bibeln…
Det är synd att så många svenskar tycker att det är tråkigt i kyrkan – de allra flesta skulle må gott av en stunds stillhet och underbar musik…
Helena G

Kommentar av Helena G

Rickard, du kan få praoa som min sidekick på Kulturskolan…

Kommentar av Trumpetrille

Mitt erbjudande står kvar, du är alltid välkommen hit. Jag har alltid något på gång som jag kan behöva hjälp med.

Kommentar av Tobias




Kommentera

