En kantor filosoferar


Tack, Helena G!
februari 5, 2009, 12:01
Filed under: 1

Tack för värmande ord i inlägget ”trött  på`t” Det är sånt som gör att jag strävar vidare med min musik. Att jag gläds åt att få så ett frö i något hjärta vid något tillfälle då jag spelar.
Min pappa (som också är musiker, men på annat sätt än kyrkomusiker) har lärt mig:

”underskatta aldrig din publik”

Med det menar han att man som musiker alltid ska vara väl förberedd och göra sitt bästa . Även om du känner dig nere eller har blivit sjuk. Slarv märks så tydligt, men är du väl förberedd och ändå tycker att du gjort dåligt ifrån dig. Ja då kan jag nästan lova att alla som lyssnat tycker det har varit  fantastiskt.

Det kan också vara så att det sitter nån kyrkomusiker och lyssnar på varenda grej du gör. Då är det bäst för dig att du lägger manken till, gör ditt bästa och kan din läxa. Jag sitter också i bänken då och då, i kyrkor där jag inte är känd….Lyssnar, bedömer, dissar, inspireras, imponeras, tar till mig och lär mig. Vi kyrkomusiker hör slarv och oengagemang hos varandra, likaväl som vi hör förberedelsen och nogrannheten.

Det händer tyvärr att jag måste slarva för att hinna med mitt jobb. Men då måste även slarvet  ha hjärtat med sig i musiken och jag måste göra så bra som möjligt under de förutsättningar som är.  jag är inte bekväm med att behöva göra så. Jag vill vara förberedd även om fixar det ändå och har rutin som jag kan luta mig mot.

Idag hade jag övning med min egna vokalgrupp Glöd. Jag kände mig förberedd och jag tror det kändes för mina vänner också. Att jag tagit mig tid att titta igenom alla stämmor, spelat alla stämmor så den aktuella är överst och ackordet under. Letat upp fällorna och tänkt ut hur jag ska lägga upp repet. Det är roligt att vara kyrkomusiker när jag hinner med att vara förberedd. Vilket sällan är fallet…..

3 kommentarer so far
Lämna en kommentar

Håller på att ta mig igenom en gräslig förkylning och det gjorde mig piggare att ha kunnat uppmuntra kantorn en smula! Får jag lämna ett cd-tips? Det är visserligen en julskiva men en helt underbar sådan – The Heavenly song of Christmas – med Samuel Ljungblahd och Mosaic – den sistnämnda en norsk körensembel.
Utgiven på davidmedia –
Sång- och musikarrangemangen på denna skiva är lite annorlunda och mycket harmoniska – tycker jag – kort sagt en musikupplevelse även efter jul!Ha’ det gott!

Kommentar av Helena G

tips är alltid välkomna! Och vi vet ju att det kommer fler jular framöver..

Kommentar av kantorn

Såna övningar, när man inser att det finns en pedagogisk tanke bakom upplägget blir jag glad.

Kommentar av Cecilia N




Kommentera

