En kantor filosoferar


spelsugen
april 14, 2009, 9:32
Filed under: 1

Jag är som sagt hemma. Idag har jag inte gjort så mycket mer än köpt kaffe, druckit kaffe och diskat kaffekoppar. Men det är precis det som är meningen med denna sjukskrivningen. Att göra saker som inte kräver nån prestation och därmed inte heller nån prestationsångest.

Men jag är så spelsugen! Jag saknar det oerhört och det är ju bra att veta. Trots detta är det en väldig skillnad på att spela det jag själv tycker är roligt och att göra det som andra önskar. Och under dom senaste månaderna då jag inte mått särskilt bra har jag enbart spelat det andra säger åt mig. Och i takt med att humöret sjunker och prestationsångesten stiger så försvinner glädjen i att musicera för sin egen skull.

Om jag sitter och övar inför körövningar, begravningar, gudstjänster osv…Säg en timma. Då måste jag ha en kvart till att spela sånt jag själv tycker om. Få upp teknik och inspiration. Utmaning helt enkelt. Det är ju då jag blir duktig på det andra också! Men tyvärr har jag inte gett mig den tiden sista…året nästan när jag tänker efter.

Jag skulle vilja gå in i min hemkyrka här i närheten. Och lira på min stora steinwayflygel en hel dag. Men jag vågar inte riktigt för det står säkert nån otäck människa utanför, ringer försäkringskassan och säger att jag visst kan arbeta för jag har suttit där och spelat hela eftermiddagen. Vad försäkringskassan inte förstår är att jag är en konstnär och måste få utöva min konst. Särskilt när jag mår som sämst. Men då måste det vara kravlöst och enligt mina villkor. Inte av förväntan från nån annan.

I morgon ska jag slipa båt och fundera vidare över framtiden.

3 kommentarer so far
Lämna en kommentar

Men det är väl klart att du ska kunna spela även om du är sjukskriven.

Kommentar av Karin

Hoppeti!
Huvva … vad jag känner igen mig i dig just nu. Jag vill också spela av glädje och inte bara sånt som andra vill höra. Hmm … kanske dags för herr Mattsson och ta med guran till Hjo och ha en sittning med dig så kan vi lira bäst vi vill. Pax för lite U2 *ler*

Kommentar av Peter Mattsson

Kan du inte få din läkare att skriva det på sjukskrivningen? Där de brukar skriva ”vila, promenader utomhus mm.” Där borde det kunna få stå… tycker jag i alla fall.

Ta vara på dig!

/Ellinor

Kommentar av Ällan




Kommentera

