En kantor filosoferar


moduleringar
maj 26, 2009, 2:37
Filed under: 1

Jag var på kvällsmässa här i stan i lördags kväll. En liten fin tillställning för att ringa in helgen. Kvällen till ära var det min föregångare som lirade. Han hade tjänsten som jag sitter på nu, men gick i pension för en massa år sen. Han måste närma sig åttio… En fin farbror som spelar jättefint fortfarande.  En gamla stammens kantor. Han roade sig med att använda moduleringar. Alltså att man lirar en liten trudilutt mellan psalm och sjungen liturgi så att man byter tonart och liturgen vet vart han ska börja.  Det är en stor konst det där! Jag kunde det när jag gick på skolan men använder det aldrig i mitt dagliga spel. Det är också sällan jag hör att andra gör det.

Därför var det så härligt att höra en man som behärskade det så fint och korrekt.

(Förstod ni nått av detta??)

4 kommentarer so far
Lämna en kommentar

Tyvärr verkar den konsten ha glömts bort. Jag går kantorsutbildning på Stora Sköndal, och vi får inte lära oss detta. Men det förgyller verkligen!

Kommentar av Erik

Kanske förstår… är det när organisten (får man skriva så hehe) spelar ”ihop” två skilda stycken?

Kommentar av Annso

Erik: får ni inte ens lära er detta?? Tråkigt. Det var ju ändå bara 8 år sen jag gick ut. och vi tvingades ha med det i provet för liturgisk orgel.

Annso: Jo, det är nog rätt. Att man lirar ihop och då särskilt två saker med olika tonarter. Man så att säga bygger en bro från tex f-dur till a-dur med hjälp av ackord på ett sätt som följer alla regler i satsläran. Det räcker liksom inte att lägga ett E7. Man måste hoppa från ackord till ackord för att hitta fram. Lite som att lösa sudoku (eller hur det stavas) man måste tänka i flera steg.

Kommentar av kantorn

Näe jag tänkte väl att det inte räckte med att lägga ett E7 där…. eh… du är kantor och trallar lite grand med moppen i handen 😀 (fast det var ju typ rätt av mig he)

Kommentar av Annso




Kommentera

