En kantor filosoferar


google
oktober 29, 2009, 7:47
Filed under: 1

Att googla är bra, men jag sökte just på svenska kyrkan i köpenhamn. Första träffen är en länk där man kan gå ur svenska kyrkan med sms. Är det roligt? Nej.

Jag blev faktiskt uppgiven.


4 kommentarer so far
Lämna en kommentar

Jag som för två år sedan inte kunde tänka mig att gå ur sv kyrkan har nu gjort det. Men för två år sedan hade jag iof ingen aning om hur kyrkan styrdes och vilken lära som officiellt anammades. Nu är jag lite mer upplyst.
Men det är en tragedi!

Kommentar av Annso

Har du lust att utveckla lite varför du har valt att gå ur? Du måste naturligtvis inte, men det kan vara lärorikt för oss som fortfarande kämpar för kyrkan. Och vilken lära är det du menar?

Kommentar av kantorn

Jag tycker inte att ett förbund instiftat av Gud ska ändras varken på det ena eller andra sättet. Äktenskap är till för man och kvinna, 1 gång,om de inte blir änka/änkeman förståss och kan gifta om sig. Och definitivt ska inte äktenskapet ändras för att gälla enkönade par. Dessutom tror jag på att bibeln är Guds ord, jag tror på uppståndelsen, Maria bebådelse osv, jag tolkar inte dessa symboliskt på något sätt. Har varit med om för mycket för att inte tro 🙂
Jag vill också kämpa för kristendomen i vårt avlånga land, men jag kan inte gå under sv kyrkans flagga så länge den officiella ”tron” är som den är, vilket jag tror beror på själva organisationen (även om en artikel menar att det inte i majoritet var politiker som röstade för förändringar…politik-kyrka hör inte ihop).
Dessutom tror jag mycket på orden i 2 joh vers 9, alltså att sältan försvinner om inte jesu lära följs (=de som gör Faderns vilja).
Så tänker jag,i korthet.
Önskar en fin alla helgons helg

Kommentar av Annso

Tack för ditt svar, Annso. Önskar även dig en fin helg.

Kommentar av kantorn




Lämna en kommentar